SELAMAT DATANG DAN SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA
If you are ashamed to stand by your colours,you better seek for another flag-ALLAHYARHAM MOKHTAR DAHARI...

Monday, September 29, 2014

BOCOR SANA.BOCOR SINI

Bila hari hujan pasti aku mula risau. Jenuh aku nak mengelap lantai dapur aku. kalu setakat setitik dua tak pe lagi. ini dah berbaldi-baldi.Fuhh..!penat.
Bocor sana. Bocor sini.
Tapi yang pastinya KEBOCORAN tu hanya aku sorang saja yang risau. Bukan masalah besar pun.Setakat rumah bocor,tayar bocor tu dah biasa.
Tapi kalau dah bocor soalan UPSR ni memang merisaukan banyak orang. Satu Malaysia! Tak pernah atau jarang-jarang je terjadi.
Siapa salah? Penggubal soalankah? Orang yang mencetakkah? Driver lori yang hantar soalankah?
Bangau oh bangau juga akhirnya.Setiap kesalahan mesti ada yang dikambinghitamkan. Siapa lagi kalau bukan GURU.
Nasib menjadi GURU. Dipuji, disanjung bila keputusan pepriksaan cemerlang.Dicerca dihina bila yang diharapkan terjadi sebaliknya.


Saturday, September 27, 2014

Assalamualaikum...
Fuh! jenuh aku nk login blog sendiri.lama sangat tak update. sampaikan password pun dah lupa.Terlalu sibuk dengan kerja. Masa untuk jenguk blog pun tak de.
insyaallah...lepas ni cuba update sikit-sikit. Kalau tinggal lama-lama nanti penuh dnegan sarang labah-labah.

Sunday, July 21, 2013

Laylatul Qadar atau Malam al-Qadar telah diketahui umum sebagai malam yang amat istimewa buat seluruh umat Islam. Ia berdasarkan ayat al-Quran dari surah al-Qadr . Firman Allah SWT :
Ertinya : "Malam Al-Qadar lebih baik dari seribu bulan"  (Al-Qadr : 2) .
Di Malam ini jugalah Nabi SAW bersungguh-sungguh beribadat melebihi malam-malam Ramadhan yang lain.  Disebutkan di dalam sebuah hadith :-
Ertinya : Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di sepuluh malam terakhir Ramdhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam yang lain" ( Riwayat Muslim, no 1175 )
Sebuah lagi hadis menyebut :- 
انه كان يعتكف فيها ويتحرى ليلة القدر خلالها
Ertinya : "Adalah Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya (malam-malam ramadhan)" ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)
أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وشد مئزره
Ertinya : " Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" ( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim) 


Waktunya

Para ulama antaranya Syeikh Dr Yusof Al-qaradawi menyebut bahawa tarikh malam lailatul qadar sengaja di sembunyikan oleh Allah SWT agar umat manusia berusaha bersungguh-sungguh bagi mencarinya, bagaimanapun ada disebutkan terdapat tanda-tanda akan kemunculan malam yang terhebat ini.
Iaitu seperti hari esoknya yang tidak terlampu panas dan tidak pula sejuk, matahari pula tidak memancarkan sinarannya dan pelbagai lagi. Ia semuanya berasal dari hadith-hadith yang sohih.
Bagaimanapun tanda-tanda ini tidaklah begitu penting bagi individu yang benar-benar telah beribadat sepanjang malam. Ia juga tidak banyak memberikan manfaat kerana malam tersebut sudah terlepas sekiranya tanda itu dikenalpasti esoknya.
Malah, tanda ini juga adalah amat sukar menjadi tepat kerana suasana dan cuaca sesebuah Negara adalah berlainan. Di Negara barat contohnya mungkin sentiasa mendung kerana berada dalam musim sejuk, musim bunga manakala di Afrika pula mungkin sedang mengalami keterikan. Adakah malam al-qadar tidak muncul di tempat mereka kerana setiap siang adalah terik?.
Jawabnya, tanda-tanda ini hanyalah contoh yang berlaku di zaman Nabi SAW dan tidak lebih dari itu.
Menurut pandangan yang paling kuat di kalangan para ulama, ianya berlaku pada sepuluh malam yang terakhir, iaitu pada malam-malam ganjil.
Hadith Nabi menyebut:-
التمسوها في العشر الأواخر من رمضان
Ertinya : " Carilah ia (malam al-qadar) di sepuluh malam terakhir dari bulan ramadhan" (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Bagaimanapun, kita sekali lagi mungkin kebingungan pada tahun-tahun tertentu JIKA negara Arab memulakan puasa pada tarikh yang berbeza dengan negara-negara di Nusantara. Justeru, pada malam ganjil menurut kiraan Malaysia atau Saudi ?. Hal ini sukar diputuskan oleh para Ulama. Sudahnya, mereka menyarankan agar dihidupkan seluruh malam sahaja. Jawapan termudah tetapi tidak memuaskan hati tentunya. Wallahu alam.

Solat Tarawih

Hukum Solat Tarawih


Hukum solat Tarawih ialah sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut) bagi orang-orang Islam lelaki dan perempuan. Oleh kerana itu keadaannya menjadi penyempurnaan bagi ibadat puasa yang wajib dan memang banyak pahalanya. Mereka yang mengerjakan ibadat puasa tetapi tidak mengerjakan solat sunat Tarawih pada malamnya, seolah-olah menjadi tawar dan hambar; Berjaya tetapi tidak cemerlang. Sesungguhnya sangatlah rugi mereka yang berpuasa Ramadhan tetapi tidak melengkapkannya dengan solat sunat Tarawih.

Berjemaah lebih utama

Sebagaimana yang diamalkan sendiri oleh Rasulullah s.a.w., solat sunat Tarawih boleh dikerjakan dengan bersendirian ataupun secara berjemaah di masjid atau surau. Telah sepakat pendapat bahawa adalah lebih afdhal solat sunat Tarawih itu dikerjakan dengan berjemaah.

Solat Tarawih 20 Rakaat


Umat Islam di Malaysia khasnya mengerjakan solat sunat Tarawih dua puluh rakaat semenjak dahulu lagi. Ada sebahagian kecil shaja yang solat lapan rakaat.
Demikian juga umat Islam di negara-negara lain. Jika anda pergi ke Mekah dalam bulan Ramadhan maka anda akan dapati solat sunat Tarawih di masjid AL-Haram Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah dikerjakan dua puluh rakaat.

Solat Sunat Witir


· Jika anda berniat hendak bangun tengah malam, mengerjakan solat sunat Tahajjud, solat Hajat, solat Tasbih dan sebagainya, maka solat sunat Witir ini bolehlah ditangguhkan, dan dilaksanakan yang terakhir sekali iaitu setelah selesai dikerjakan semua solat-solat tersebut.


· Kebanyakan orang ramai yang mendirikan solat Tarawih berjemaah di masjid atau surau, biasanya akan terus mengerjakan solat sunat Witir tiga rakaat (dua salam) dengan berjemaah, sebaik sahaja selesai solat sunat Tarawih.

Ramadhan, Kau Datang Lagi...

KEWAJIPAN BERPUASA

Firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 183 dan 185 yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana yang diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.”
“Masa yang diwajibkan berpuasa itu ialah bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu..”.

Sesungguhnya bulan Ramadhan bulan yang setiap tahun dinantikan ketibaannya oleh setiap umat Islam, memandangkan ia bulan yang mulia dan memberikan terlalu banyak manfaat, faedah, fadhilat dan masa depan yang cerah bagi mereka yang menghayatinya.

FADHILAT DAN KEUTAMAAN RAMADHAN

Terdapat puluhan hadis Rasulullah s.a.w. yang menjelaskan tentang fadhilat dan keutamaan bulan Ramadhan, bukan sahaja untuk manfaat umat Islam di akhirat kelak bahkan faedah di dunia ini.


Walau bagaimanapun faedah dan manfaat itu hanya diberikan kepada umat Islam yang taat menjunjung segala perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Mereka yang ingkar, tidak berpuasa, tidak mengerjakan solat dan lain-lain perintah Allah, tidaklah berhak mendapatnya.
Di bawah ini diringkaskan beberapa maksud hadis Rasulullah s.a.w mengenai fadhilat, kelebihan, keutamaan dan kemuliaan bulan Ramadhan serta amal ibadah yang sewajarnya dilakukan.

· Pintu langit dibukaSabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Apabila masuk bulan Ramadhan maka dibukakanlah pintu-pintu langit dan ditutupkan pintu-pintu neraka dan diikatlah semua syaitan.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

· Pintu-pintu syurga dibuka
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Pada malam pertama bulan Ramadhan diikatlah semua syaitan dan jin dan ditutuplah semua pintu-pintu neraka dan tidak dibuka satu pintu pun darinya. Dan dibukakanlah pintu-pintu syurga dan tidaklah ditutup satu pun darinya. Maka berserulah penyeru; Wahai orang yang melakukan kebaikan hampirlah kamu, wahai orang yang melakukankejahatan undurlah kamu. Dan sesungguhnya Allah mempunyai ahli neraka yang dibebaskan dan sedemikian itu berlaku pada setiap malam Ramadhan.”
(Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)

Kerajaan Mahu Mantapkan Guru Besar Dan Pengetua

Proses pelantikan pengetua dan guru besar akan dimantapkan mulai tahun depan melalui pelaksanaan Program Kelayakan Profesional Pemimpin Pendidikan Kebangsaan (NPQEL) yang dijalankan Institut Aminuddin Baki (IAB), kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau yang juga Menteri Pendidikan berkata, perkara itu sejajar dengan anjakan utama untuk mentransformasi Sistem Pendidikan Negara dalam memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
Menurutnya, selain NPQEL, penilaian bagi sesuatu pelantikan akan dibuat berdasarkan kemampuan bakal pengetua dan guru besar melaksanakan tanggungjawab, kreativiti dan inovasi di samping mempunyai rekod cemerlang sepanjang kerjaya sebagai guru.
''Sudah sampai masanya jawatan pengetua dan guru besar tidak boleh lagi disandang secara automatik tetapi perlu melalui suatu proses penapisan yang teliti dan melalui program latihan serta bimbingan yang komprehensif.
''Ini bermakna mereka (guru) harus melalui proses penilaian dari segi tahap kepemimpinan dan perkara lain berkaitan dengan kemampuan melaksanakan tanggungjawab. Kita nak menekankan soal kepimpinan sekolah untuk bukan hanya mencapai petunjuk prestasi utama (KPI) kementerian tetapi meningkatkan kualiti pendidikan negara,'' katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Nasional Pengurusan dan Kepemimpinan Pendidikan Ke-20 di IAB Genting Highlands dekat sini hari ini.
Pada majlis sama, beliau turut melancarkan Repositori IAB yang berfungsi sebagai pusat bagi menyimpan, mengumpul dan menyediakan hasil penerbitan karya ilmiah dan penyelidikan institut berkenaan.
Muhyiddin berkata, pemantapan proses pelantikan pengetua dan guru besar dilakukan berdasarkan rekod beberapa sekolah yang mencapai status cemerlang atas faktor daya kepimpinan sekolah berkenaan.
Dalam perkembangan lain, beliau berkata, Kementerian Pendidikan akan membuat pertimbangan sewajarnya terhadap permohonan pertukaran sekolah bagi guru-guru yang hidup berjauhan dengan pasangan masing-masing.
Walau bagaimanapun ujarnya, perkara itu bergantung kepada kekosongan yang ada selain sebab munasabah.
''Masalah penempatan guru (pertukaran) kita hadapi sepanjang masa dan tahun lalu kita menerima hampir 20,000 permohonan. Tetapi realitinya, jumlah yang memohon adalah jauh lebih banyak berbanding kekosongan.
''Kita tidak boleh tukar begitu sahaja kecuali tempat yang dimohon ada kekosongan. Kalau guru bahasa Inggeris mahu pindah ke sekolah yang sudah ada ramai guru subjek itu dan mahu menukar opsyen (subjek lain), ini akan menjejaskan pembelajaran dan pengajaran,'' tegasnya.

Tuesday, March 5, 2013

OPERASI RAHSIA:"BLACK OPS"

 Dipetik dari kelapamawar.blogspot.com
Artikel ini ditulis untuk bangsa saya, untuk saudara2 kita di Sabah yg sedang hebat diracun dengan perpecahan ia juga ditulis untuk para pejuang Islam Melayu Moro dan pasukan komando kita yg sentiasa mendapat tempat di hati saya.


Ini merupakan kali pertama dalam sejarah, operasi penuh getir angkatan tentera kita yg tidak diketahui umum diceritakan penuh detail oleh Shahpaskal. (Google tak akan jumpa punya).


Saya fikir sudah sampai masanya artikel ini ditulis, tambah lagi, saya lihat elemen2 untuk menghasut rakyat Sabah dan Sarawak semakin kencang bertiup dalam internet termasuk Facebook. Saya kesal kerana petualang2 ini masih berleluasa dan saya harap kerajaan bertindak sekeras2nya terhadapa elemen ini.


Artikel ini juga ditulis untuk menyedarkan generasi muda Sabah punca2 kepada suara2 hasutan ini berarak dalam dunia siber dan banyak lagi pendedahan akan menyusul selepas ini, Insya Allah.


1. Apabila Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957, dunia antarabangsa berkata sesama sendiri bahawa negara ini akan musnah dan terjerumus dalam konflik berdarah akibat rasnya terbahagi kepada tiga iaitu Melayu, Cina, India serta bumiputra yg lain.


2. Tidak ada negara dalam dunia yg akan kekal aman apabila kaum2 minoriti ini dari segi bilangan mengampiri jumlah kaum majoriti dan kuasa ekonomi pula dikuasai oleh bukan anak bangsa.


3. Sri Lanka juga merdeka dalam tempoh yg sama, negara pulau ini akan berjaya kerana masyarakatnya Sinhalese dan Tamil berkongsi jurai keturunan yg sama – itulah kata mereka (Sri Langka kemudian terjerumus dalam kancah perang perkauman selama berpuluh tahun)


4. Di Selatan Filiphina, bangsa Melayu yg dikenali sebagai orang Moro tersepit dan dijarah dengan penjajahan budaya serta agama.


5. Dihimpit dari pelbagai arah, akhirnya orang2 Melayu Moro ini bangkit dengan kekuatan senjata, menentang ketidakadilan dan berjuang dengan titisan air mata dan darah untuk “survival” bangsa, budaya dan agama.


6. Pelbagai doktrin kejam dikenakan ke atas mereka tetapi akhirnya impian mereka menjadi nyata apabila kerajaan Filiphina dan MILF digandingkan oleh para pemimpin kita seperti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Zahid Hamidi bertemu untuk berdamai.


7. Berbalik kepada Persekutuan Tanah Melayu, akhirnya catur yg mereka (kuasa besar) mainkan gagal, dengan izin Allah, Persekutuan Tanah Melayu terus wujud aman dan negeri2 jiran yg berada di bawah naungan British, mahu masuk ke dalam persekutuan itu apabila dikhabarkan sebuah negara baru akan terbentuk iaitu MALAYSIA.


8. Minat Singapura, Brunei, Sarawak dan Sabah yg mahu memasuki Malaysia seolah2 tidak dapat dipercayai oleh negara jiran lain seperti Filiphina dan Indonesia.


9. Sarawak, Sabah dan Brunei yg berada jauh dari kuasa pusat iaitu Kuala Lumpur seharusnya berada di bawah Indonesia ataupun Filiphina.


10.Sekarang dunia menggosok mata apabila akan muncul sebuah lagi negara baru, Filiphina dan Indonesia yg merupakan “key player” di rantau ini menjadi kelam kabut, laungan peperangan dan permusuhan mula dipalu dan menuduh bahawa Malaysia ini merupakan sebahagian dari permainan imperialis penjajah.


11.Indonesia yg mana presidennya sedang dipengaruhi komunis mula melancarkan konfrontasi.


12.Konfrontasi perang yg kononnya dibuat untuk menghalau penjajah Inggeris dari bumi Sarawak dan Sabah akhirnya ditumpukan pula ke atas orang2 Melayu sendiri di Semenanjung Malaysia melalui pendaratan askar payung terjung Indonesia ke Labis, Johor tetapi mereka kesemua habis ditangkap atau dibunuh oleh askar2 Melayu ketika itu.


13.Askar2 Melayu yg sedang berkhidmat di bawah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di Kongo, Afrika terpaksa dipanggil balik ke tanahair untuk mempertahankan ibu pertiwi.


14.Secara amnya, kuasa tentera termasuk askar Melayu dan pasukan tentera British, Australia yg berada di Sarawak dan Sabah tidak mencukupi untuk mempertahankan negara baru ini dari serangan Indonesia yg ketika itu merupakan satu kuasa yg cukup besar di Asia Tenggara.


15.Dengan izin Allah sekali lagi, askar2 Melayu ini berjaya menghalau kebanyakkan tentera Indonesia dan gerilanya, sejarah dunia mengiktiraf kejayaan askar2 Melayu ini menewaskan Indonesia.


16.Presiden Soekarno akhirnya diguling dan Indonesia kemudian bergolak pada peringkat dalaman, pertumpahan darah terjadi di antara mereka, jutaan rakyat pro komunis kemudian diburu dan disembelih oleh pihak tentera dan rakyat yang pro kepada ABRI.


SABAH DENGAN CINTA TIGA SEGINYA


17.Indonesia sudah cedera parah dan hampir K.O.


18.Kini Filiphina mencuba nasib, apabila Indonesia melancarkan perang, Filiphina tidak mengangkat muncung senjatanya ke arah Malaysia, Filiphina hanya berani memutuskan hubungan diplomatik.


19.Menjelang hujung 60an, askar2 Inggeris yg berada di Sarawak dan Sabah juga sudah beransur kurang dan negara baru Malaysia pula sedang bergelut dengan ancaman komunis termasuk di kawasan sempadan Kalimantan.


20.Filiphina tahu bahawa sejarah Sabah mempunyai kaitan dengan Kesultanan Sulu.


21.Negara itu berada dibawah seorang presiden yg berkaliber dan bercita-cita tinggi iaitu Ferdinand Marcos.


22.Beliau mahu mendapatkan Sabah yg kaya dengan pembalakkan tetapi kekurangan kekuatan angkatan tenteranya merupakan faktor penghalang.


23.Dengan mengambil kira kelemahan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) serta kedudukan Kuala Lumpur yg agak jauh, pihak presiden merangka satu operasi sulit yg paling rahsia dalam sejarah Filiphina.


OPERASI MERDEKA : SABAH HARUS DIRAMPAS


24.Misi rahsia ini diberi gelar kod sebagai “OPERASI MERDEKA”.


25.Marcos kemudian memujuk seramai 300 pemuda dari anak bangsa Melayu Moro untuk dilatih sebagai pasukan khas dan akan melaksanakan tugas2 sabotaj serta clandestine di Sabah termasuk dengan tujuan untuk menyemarakkan api permusuhan di antara rakyat Sabah ke atas kerajaan persekutuan di Kuala Lumpur.


26.Mereka semua dilatih di sebuah kem khas di Pulau Corregidor, Filiphina dan Marcos menyangka para anak bangsa Melayu Moro ini akan gelap mata dengan kisah2 dogeng bahawa kegemilangan kesultanan bangsa mereka akan berjaya ditegakkan di Sabah.


27.Siang malam para pemuda ini dilatih dan pemikiran mereka didoktrinkan dengan kebencian ke atas Malaysia serta kegemilangan bangsa Melayu Moro jika Sabah berjaya ditawan.


28.Sehinggalah pada satu malam…………


29.Segalanya terjadi dengan izin Allah, yg mengasihani kita semua dan mahu memelihara negara ini dari segala api kebencian kerana sudah tertulis, negara ini akan muncul untuk membantu banyak bangsa dan umat Islam yg teranianya dari Bosnia sampailah ke Rohingya, sudah tertulis bahawa tanah2 milik Melayu ini akan memberi perlindungan kepada mereka yg dizalimi.


30.Para pejuang ini menyedari bahawa ada sesuatu yg tidak kena apabila memikirkan tidak ada satu titis noda dosa pun yg ditimpakan oleh para saudara mereka di Sabah, khususnya Malaysia ke atas orang2 Melayu Moro ini.


31.Mengapa perlu sebab mereka menentang dan membunuh saudara2 Islam dan sebangsa mereka di negara baru ini iaitu Malaysia.


32.Mereka kemudian nekad untuk balik ke kampung halaman masing2 di Mindanao walaupun mendapat tentangan dari jurulatih dan komander Filiphina mereka.


33.Pasukan komando dan tentera Filiphina kemudian memburu mereka, dengan senjata terhunus, peluru2 tidak bermata ini menembusi tubuh2 pejuang bangsa Moro tadi, gugurlah mereka syahid di tanahair sendiri.


34.Hujan turun lebat pada malam itu, membawa aliran darah yg tersimbah untuk mencuci bumi dan menghilangkan tangisan air mata dari para pejuang yang tidak putus2 menyebut kalimah “La Ilah Ha Il Allah” di saat2 menahan peri penderitaan dan kesakitan akibat tubuh dan nyawa yg sedang nazak untuk ditarik Malaikat Maut.


35.Akhirnya 299 pejuang yg berani itu gugur syahid dalam peristiwa hitam yg dikenali sebagai “Pembunuhan beramai2 Jabidah” yg berlaku pada tahun 1968.


Pejuang Moro, adakah anda tahu bahawa sayap pertempuran dan politik mereka ditubuhkan di bumi Malaysia???


36.Musuh-musuh dan para pembunuh ini fikir mereka mungkin mampu menyembunyikan dosa hitam mereka tetapi mereka tidak menyedari, seorang dari mangsa pembunuhan berama2 ini berjaya menyelamatkan diri dalam keadaan cedera parah untuk balik ke kampungnya.


37.Habis dipanggil seluruh kampung dan masyarakat serta orang2 tua, para ustaz dan ulamak bangsa Melayu Moro berkenaan untuk mengetahui pembunuhan dan sembelihan beramai-ramai 299 pejuang mereka yg ditipu oleh tentera Marcos.


38.Akibat dari kejadian ini, masyarakat Islam dan Melayu Moro bangkit dengan sejata dan pada zaman itu, Moro National Liberation Front (MNLF) ditubuhkan di lokasi yg dirahsiakan di Malaysia.


39.MNLF kemudian diganti dengan Moro National Liberation Front (MILF).


MALAYSIA STRIKES BACK


40.Tahun 1981, Tun Mahathir Mohamad mula berkuasa sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Allahyarham Tun Hussein yg meletak jawatan.


41.Tun tahu bahawa para pejuang Moro ini sudah lama meminta bantuan Malaysia dan Tun tahu, Tun Abdul Razak (ayah Najib) sudah menjalinkan hubungan yg istimewa dengan para pejuang Moro ini.


42.Tidak ada tempat lain untuk para pejuang yg teranianya ini untuk mengadu nasib dan meminta perlindungan, latihan serta senjata kecuali kepada saudara2 mereka yg berada dalam Malaysia ini.


43.Bantuan yg dihulurkan oleh kerajaan Malaysia terus diberi tetapi harus dirahsiakan kerana ini akan menjejaskan hubungan diplomatik di antara Kuala Lumpur dengan Manila malah jika ia bocor, ia akan memberikan imej yg kurang menyenangkan mengenai negara ini di mata dunia.


44.Rakyat tidak ramai yg mengetahui kisah ini dan saya seringkali merasa sedih kerana ramai rakyat mudah memperlekehkan pemimpin sendiri, negara sendiri dan angkatan tentera kita.


45.Di bawah Mahathir, hubungan kerajaan Malaysia diteruskan untuk membantu para pejuang Moro dan pada malam dingin, bot2 laju milik komando Malaysia bergerak membelah ombak dan mengharungi pekat malam dengan berpandukan bintang di langit untuk menghantar bekalan senjata dan peluru kepada saudara2 mereka di Mindanao dan pulau2 di sekitarnya.


46.Para pejuang dan para komander mereka di bawa balik ke Semenanjung Malaysia untuk dilatih di kem2 rahsia milik tentera dengan taktik peperangan gerila yg baru sahaja membantu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menundukkan ancaman pengganas komunis.


47.Ya saudara2, Amerika Syarikat (AS), Peranchis dan banyak lagi negara tersungkur di bawah kaki komunis, tetapi Malaysia, kita menjadi satu2nya negara yg berjaya menewaskan para petualang tanahair ini.


48.Anak isteri tidak tahu ke mana suami2 mereka bermalam, ayah dan ibu tidak tahu ke mana anak2 mereka ini bermain sebagai anggota tentera.


49.Para komando ini tahu, jika tertangkap, mayat mereka akan berkubur di laut atau ditanam di tanah bumi asing tanpa sebarang kibaran bendera, tanpa sebarang tanda kecuali tangisan isteri dan anak2 yg bakal kehilangan suami serta bapa2 mereka dengan alasan yg mampu diterima akal.


50.Amanah negara harus dipegang….saudara Islam yg teranianya harus dibantu.


51.Tun juga tahu dari maklumat yg disampaikan oleh para pejuang Islam Melayu Moro ini, bahawa Filiphina masih mahu menuntut Sabah dan mempunyai bukti serta dokumen2 yg kukuh untuk mendapatkan Sabah hasil dokumentasi yg diperolehi apabila kesultanan Sulu berjanji dengan Syarikat Hindia Timur dulu.


OPERASI SABAH SELAMANYA


52.Tun Mahathir kemudian memanggil komander2 komando ini untuk memberikan amanat penting demi untuk menyelamat negara dari terjebak ke dalam satu kancah yg akan memberikan impak besar kepada penubuhan Malaysia.


51.Perdana Menteri itu sudah mendapat tahu dokumen mengenai Sabah dari Kesultanan Sulu wujud dan ia perlu diambil, apa sekali pun, operasi itu dikenali sebagai OPERASI SABAH SELAMANYA


52.Operatif2 dan agen rahsia Malaysia sudah pun berada di Manila untuk mencari dokumen tersebut dan melalui tawaran rasuah ratusan ribu dollar AS, dokumen tersebut yg tersimpan rapi dalam Istana Presiden iaitu Istana Malacanang, Manila berjaya di bawa keluar oleh para pengkhianat Filiphina.


53.Sekarang Tun Mahathir mengarahkan komando2 ini untuk berjumpa dengan kontek dan membawa keluar dokumen tersebut dengan selamat.


54.Maka pasukan komando menghantar 7 orang anggota terbaik pada zaman itu ke Manila untuk membuat hubungan dan menyelamatkan dokumen tersebut, mereka semua sudah berlatih dalam model istana tiruan Malacanang yg dibina khas untuk tujuan penetrasi di Pahang.


55.Kehadiran komando ini dibuat melalui jalan laut dengan bantuan para pejuang Moro kerana kedatangan secara rasmi sebagai pelawat akan mendedahkan komplot tersebut.


56.Dokumen bertukar tangan tetapi tanpa disedari, malangnya, pasukan khas Filiphina sebenarnya sudah mula menghidu rancangan rahsia ini.


57.Para komando Malaysia itu terperangkap.


58.Tujuh lelaki Melayu yg gagah berani terpaksa lawan puluhan mungkin ratusan komando dan para pengawal Istana Presiden.


59.Peluru berganti…tembakan bertalu2 dilepaskan…jerit pekik dan kekalutan berlaku, trafik dari saluran keselamatan tentera Filiphina tiba2 menjadi kelam-kabut dan penuh aktiviti.


60.Pihak perisikan ATM yg memantau saluran radio tentera Filiphina mula berasa tidak kena, jantung mereka berdengup kencang kerana nasib negara bergantung kepada tujuh lelaki Melayu tadi.


61.Segala2nya menjadi sengal, tiba2 keadaan yg pada mulanya berpihak kepada negara kita kini hampir berpusing 360 darjah apabila para komando Malaysia yg gagah berani ini terkepung.


62.Masa hadapan negara kita benar2 “TERGANTUNG” dalam keadaan yg sangat bahaya dan kritikal jika para komando ini tertangkap.


63.Bekalan peluru yg sangat sedikit tidak memungkinkan para komando Melayu ini membuat perhitungan yg lebih jauh.


64.Dengan segenap tenaga yg ada dan dengan izin Allah juga, para komando kita berjaya menyelamat diri dan seterusnya membawa pulang dokumen yg sangat2 penting untuk kestabilan Malaysia.


65.Sebelas orang yg terdiri dari pengawal Istana Presiden dan komando Filiphina terkorban dalam insiden yg berlaku sekitar tahun 1980an itu.


SENGKETA YANG LAMA AKHIRNYA PUDAR


66.Kejayaan ini Malaysia menyelamatkan dirinya dari malu besar disambut secara kecil2an dikalangan orang2 kepercayaan pihak tentera dan Perdana Menteri.


67.Filiphina berterusan menuntut Sabah sehingga ke hari ini tetapi ibarat ayam berkokok, kokoknya dipandang sinis, sehingga sekarang negara itu tetap menjalankan perang sarafnya tetapi ini episod lain yg akan saya cerita kemudian hari.


68.Ferdinand Marcos kemudian diguling rakyat selepas beliau terlibat dalam pembunuhan seorang ahli politik Filiphina iaitu Benigno Aquino dan beliau serta isterinya melarikan diri ke AS.


69.Presiden yg kejam itu akhirnya mati dalam buangan pada 28 September 1989 di Hawai, AS.


70.Segalanya hampir selesai, kini masalah Sabah sudah diselesaikan dan Filiphina pula terus dihantui oleh serangan siang malam para pejuang Islam Moro Filiphina.


71.Kerajaan Melayu Islam di Kuala Lumpur pula tidak pernah melupakan penderitaan saudara2 mereka di Mindanao, usaha damai dirintis malahan, kerajaan Malaysia tidak lokek untuk menghantar askar2 ke Selatan Filiphina untuk memastikan kedamaian wujud, walaupun penghantaran ini tidak mendapat tajaan dari PBB.


72.Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Tun Razak pula, beberapa kali mengarahkan Zahid Hamidi untuk bertemu dengan para pejuang dan juga kerajaan Filiphina untuk mengukir damai.


73.Sudah terlalu lama, umat Islam Moro ini menderita api peperangan dan penderitaan, beratus tahun mereka berjuang menentang penjajahan Sepanyol, kemudian AS dan pada sejarah moden, terpaksa menentang kerajaan sendiri yang menzalimi mereka dengan penganiayaan dan pembunuhan beramai2.


74.Akhirnya, melalui usaha kerajaan dan para pemimpin Melayu Malaysia, kedua2 pihak yg sudah bertelagah lebih dari 30 tahun itu akhirnya duduk semeja menandatangani rangka perjanjian yg akan membawa pemerintahan berautonomi di Selatan Filiphina.


75.Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Presiden Filiphina Benigno Aquino III melihat perjanjian bersejarah itu termeterai pada 15 Okt 2012 di Manila.


76.Benigno Aquino III pula adalah anak kepada ahli politik yg telah dibunuh oleh Marcos yg saya ceritakan pada para ke 66 tadi.


77.Najib tersenyum kesyukuran kerana bantuan yg mulakan oleh ayahnya dengan membenarkan para pejuang Moro membentuk MNLF di bumi Malaysia akhirnya terhasil.


78.Wilayah autonomi itu akan dikenali sebagai tanah BANGSAMORO.


79.Akhirnya ayat ini, mailah kita sedekahkan Al Fatihah kepada 299 pejuang Islam Moro yg syahid itu tadi serta kepada tujuh komando kita itu, syabas, kalian benar2 pejuang negara.
sumber:http://harapan-esok.blogspot.com/2013/02/black-ops-operasi-sabah-selamanya.html

Saturday, February 16, 2013

Nak share dengan korang tahi bintang yang telah jatuh ke bumi yang telah menyebabkan berlakunya gegaran sehingga mengakibatkan lebih dari 400 penduduknya cedera. Keadaan trafik di bandar Chelyabinsk juga dikatakan turut terjejas.
Macam-macam yang berlaku sekarang ni kan.
 Boleh tengok video ni bagi sape-sape yang belum menengoknya.
Mintalah dijauhkan daripada sebarang malapetaka.amin,,,
alhamdulillah...masih ingat password untuk login blog ni.lama betul aku tak jengah ke sini. Setahun lebih. Insyaallah tahun 2013 ni aku boleh la slow-slow update sikit mana yang termampu.
Sebenarnya tak banyak isu atau bahan yang nk aku post kat sini. Sebab tu lama tak update. Tambahan dengan kekangan kerja yang makin hari makin banyak.
Apa-apa pun kepada follower dan yang sudi menjengah ke blog aku yang tak seberapa ni (sememangnya tak seberapa) diucapkan terima kasih. Sama-sama kita kongsikan.
Ok. Sehingga jumpa lagi.
Babai...

Monday, December 12, 2011


tup tap tup tap. sedar tak sedar dah nak habis dah tahun 2011. Sedar tak sedar jugak aku pun dah nk masuk 4 tahun mengajar budak-budak ni. Insyaallah, tahun depan lebih baik hendaknya.
Sekarang musim hujan. Tiap-tiap hari lepak kat umah je la. Nak kuar pun tak tau nak pergi mana. Layan cite dalam tv je. Sekejap tengok dragon ball, sekejap tengok nada cinta. Macam-macam ada...

Pasni nak balik umah mak ayah sekejap. seminggu sekali kena lah gilir-gilir. minggu ni umah mak mertua. Minggu depan lak umah mak mertua isteri. Kalau tak gilir macam tu, nanti ada yang tarik muka ler jawabnyer.

Ok la. nak packing barang jap.mandi pun belum lagi ni.matahari dah terpacak pun rasa sejuk lagi nak mandi.almaklum la ujan 24 jam.sejuk.

Saturday, October 29, 2011

FINAL PIALA MALAYSIA 2011

*petikan dari bloger ANAK MEMBERONTAK*

Assalamu'alaikum,

Meriah Piala Malaysia tahun 2011 dengan bermacam-macam kisah. Jurulatih Selangor meletak jawatan selepas 4 perlawanan kumpulan dan timbul pelbagai spekulasi dan teori, lima kad merah dalam perlawanan suku akhir pertama di Kuala Terengganu, prestasi pengadil menjadi isu hingga keluar berbagai-bagai pendapat dan kenyataan dari segenap golongan rakyat bolasepak di Malaysia dan yang terbaru isu kenaikkan harga tiket yang menimbulkan kekecohan 1Malaysia tetapi telah dapat diatasi dengan jayanya oleh kedua-dua persatuan negeri. Tahniah!!

Setelah selesai, timbul pula pendapat-pendapat mengenai cara penyelesaian itu, masing-masing mempunyai pendapat masing-masing. Oleh itu aku cuma nak kongsi pendapat aku di sini.

Pertama sekali, aku memang kurang bersetuju dengan pemberian subsidi oleh kedua-dua persatuan/kerajaan negeri dan juga mereka-mereka yang telah membeli tiket-tiket subsidi itu kerana cara itu bukanlah cara yang akan menguntungkan untuk kita semua sebagai penyokong di masa hadapan terutamanya sukan bolasepak itu sendiri. Kenapa?? Sebabnya;

  1. Harga RM50 itu akan menjadi titik penanda bagi harga-harga tiket untuk perlawanan-perlawanan lain selepas ini.
  2. Jika sebuah perlawanan domestik tiketnya berharga RM50, bagaimana pula dengan perlawanan antarabangsa nanti? Sudah pasti sebuah perlawanan antarabangsa tidak akan lebih murah tiketnya dari perlawanan domestik.
  3. Kenapa aku berkata demikian?? Tahun depan kita akan menganjurkan Piala AFF Suzuki 2012 dan aku rasa FAM sudah membuat kira-kira dan jika perancangan mereka berjaya pada 29hb Oktober 2011 ini nanti sudah pasti harga tiket bagi perlawanan antarabangsa akan menjadi lebih atau sama dengan RM50 bagi satu perlawanan. Mampukah aku nanti?? Aku terfikir...
  4. Kenapa aku cakap macam tu?? Cuba imbas kembali, pada tahun 2010 harga tiket perlawanan akhir Piala Malaysia dinaikkan dari RM20 ke RM30, kemudian pada Disember tahun itu harga tiket perlawanan akhir Piala AFF Suzuki 2010 juga berharga RM30. Kemudian untuk perlawanan persahabatan, kelayakan Olimpik 2012 dan Pra Piala Dunia 2014 berharga RM20 dan telah naik ke RM30 sewaktu Pra Piala Dunia 2014 Pusingan Ke-2 menentang Singapura kerana FAM dapat menghidu bahawa sambutan pasti menggalakkan dari rakyat bolasepak Malaysia ketika itu.
  5. Jadi imbas kembali ke No. 3, jika tahun ini perlawanan akhir Piala Malaysia telah ditetapkan harganya pada RM50, maka berapa pula harga tiket bagi perlawanan kelayakan Olimpik 2012 pada November 2011 nanti?? dan berapa pula harga tiket bagi perlawanan antarabangsa pada tahun 2012 nanti?? Pastinya bukan lagi RM30 kan?? cuba renung sejenak... :-)
  6. Kenapa beri subsidi?? Pendapat aku, ialah mungkin untuk menutup kesalahan pihak tertentu yang mungkin telah mempersetujui harga yang mungkin dicadangkan oleh FAM.
  7. Kenapa aku kata begitu?? Sebabnya, kalau tak salah kenapa nak mengalah?? Kalau betul kedua-dua persatuan negeri tidak bersetuju dengan harga tiket, kenapa perlu mengalah dengan keputusan jawatankuasa yang dikepalai oleh Dato' Hamidin?? Jadi mungkin ada "story" disebalik keputusan ini yang hanya mereka dan keluarga mereka sahaja tahu...hehehe
  8. "Story"nya mungkin orang berkuasa dalam FAM telah mengeluarkan arahan kepada PBNS & PBSNT yang FAM tidak akan menurunkan harga tiket kerana mungkin takut malu dan mungkin takut dikatakan mengalah dengan kuasa penyokong dan mereka akan lebih rasa tergugat selepas ini jika harga tiket diturunkan. Jadi jalan paling selamat supaya Stadium Shah Alam tidak dipenuhi dengan angin sepoi-sepoi bahasa sahaja adalah dengan cara pemberian subsidi ini, kerana mereka tahu yang rakyat Malaysia ni lemah dengan "RM" lebih-lebih lagi bila dengar ada "subsidi"..tersenyum lebar sampai ke telinga mereka walaupun sebelum nih masam mencuka muka disusuli dengan kata-kata cacian dan maki hamun terhadap FAM.
  9. Jadi kenapa aku tak setuju dengan tindakan mereka-mereka yang telah membeli tiket-tiket subsidi ini, kerana sebab-sebab yang telah aku berikan di No. 1 hingga 5 di atas (sila rujuk kembali kalau dah lupa)..hehe. Tindakan mereka ini aku lihat akan membebankan golongan-golongan yang selalu cuba untuk memenuhkan stadium setiap minggu walaupun tak penuh-penuh, sedangkan majoriti yang membeli tiket itu aku jamin, terdiri dari golongan yang datang stadium bila dan masuk "quarter" atau "semi" atau pun hanya setahun sekali menjengah ke stadium. Tak salah, aku tak cakap tindakan korang tu salah cuma aku kurang setuju jek, sebab aku memandang masa hadapan apa akan berlaku terhadap bolasepak Malaysia nanti, mungkin anda yang beli tiket tu tak pandang, tak kisah atau terlepas pandang.
  10. Kenapa aku cakap yang beli tiket itu majoritinya terdiri dari golongan yang datang stadium bila dan masuk "quarter" atau "semi" atau pun hanya setahun sekali menjengah ke stadium?? Sebab secara logiknya kalau mereka kata mereka sanggup berhabis duit untuk bersama pasukan kesayangan mereka, memberi sokongan dan semangat kepada para pemain, kenapa aku tengok SSINS Kuala Terengganu dan STAR Paroi tak penuh pun setiap perlawanan yang melibatkan pasukan Penyu dan Rusa, kata setia memberi sokongan dan semangat tapi hanya penuh bila dah quarter dan semi dan mungkin untuk perlawanan tertentu sahaja. Setia ke dek non oii?
  11. FAM pandai menggunakan perkataan "kesetiaan" untuk merompak anda dan persatuan negeri anda semua. Kalau FAM kata hasil penjualan tiket dibahagi 50-50, memang betul, diaorang tak tipu, tapi yang bahagi 50-50 tu adalah untung hasil penjualan tiket, selepas ditolak sewa stadium, kos penyelegaraan perlawanan akhir(bayar RELA, Polis, pegawai tu, pgawai nih) barulah ianya dibahagi sama rata antara PBNS & PBSNT.
  12. Kenapa aku kata begitu?? Sebab, fikir secara logik, siapa nak tanggung kos-kos penganjuran perlawanan akhir tu?? FAM nak tolong bayar?? huh!! Jadi dengan anda membeli tiket-tiket subsidi itu bermakna anda telah mengurangkan kantung pasukan kesayangan anda sendiri tetapi telah memenuhkan sedikit kantung FAM.
  13. Kenapa aku cakap macam tu?? Jom kita buat kira-kira sedikit secara kasar;
Jika kita boikot & paksa FAM turunkan harga tiket mengikut 2010
Kita ambil harga tiket sebagai RM30(ikut harga 2010)
60,000 tiket(30k T'ganu & 30k N.Sembilan)
60,000 x RM30 = RM1.8j
(+)5,000 tiket dijual hari Sabtu
5,000 x RM30 = RM150k
Jumlah penjualan tiket = RM1.95j

Andaikan pembahagian dibuat begini;
Stadium = 10% x RM1.95j = RM195k
Kos penganjuran = 10% x RM1.95j = RM195k
FAM = 30% x RM1.95j = RM585k
(mustahil FAM tak amik "percent" kunun tak amik katanya)

Jadi baki yang tinggal untuk dibahagi kepada PBNS & PBSNT ialah sebanyak RM975k;
PBNS = RM487,500
PBSNT = RM487,500

Untuk pengetahuan itu PENDAPATAN BERSIH pasukan kesayangan anda jika kita semua berjaya mendesak FAM menurunkan harga tiket ke RM30.

Kini kita lihat pula pendapatan pasukan kesayangan anda selepas anda semua membeli tiket subsidi;

Tiket Besubsidi
Kita ambil harga tiket sebagai RM50(ikut harga FAM)
60,000 tiket(30k T'ganu & 30k N.Sembilan)
60,000 x RM50 = RM3j
(+)5,000 tiket dijual hari Sabtu
5,000 x RM50 = RM250k
Jumlah penjualan tiket = RM3.25j

Andaikan pembahagian dibuat begini;
Stadium = 10% x RM3.25j = RM325k
Kos penganjuran = 10% x RM3.25j = RM325k
FAM = 30% x RM1.95j = RM975k
(mustahil FAM tak amik "percent" kunun tak amik katanya)

Jadi baki yang tinggal untuk dibahagi kepada PBNS & PBSNT ialah sebanyak RM1.625j;
PBNS = RM812,500
PBSNT = RM812,500

Untuk pengetahuan itu BUKAN PENDAPATAN BERSIH pasukan kesayangan anda kerana perlu ditolak subsidi yang dikeluarkan oleh PBNS & PBSNT sebanyak RM600k & RM750k, makanya...

Pendapatan Bersih;

PBNS
PBSNT
Pendapatan RM812,500
(-)Subsidi RM600,000
BERSIH RM212,500

Pendapatan RM812,500
(-)Subsidi RM750,000
BERSIH RM 62,500


Nah..renung-renungkan lah :-)

Dalam hal ini tidak dinafikan FAM adalah golongan yang paling bijak mungkin kerana mereka banyak pengalaman dalam kegiatan rompakan secara besar-besaran begini dari pengalaman untuk memajukan sukan bolasepak itu sendiri..hehe.

Golongan yang yang kena tindas dan ditipu oleh kata-kata manis FAM ialah penyokong dan persatuan negeri masing-masing.

Dalam hal ini aku bukan nak sibuk-sibuk hal negeri korang, aku hanya nak kongsi dengan anda semua pandangan dan pendapat aku tentang isu ini sebab pada aku ini membabitkan dan berkait dengan hal bolasepak Malaysia juga. Namun akhirnya terpulang kepada penyokong Negeri Sembilan dan Terengganu dalam membuat pilihan. Yang mana dah buat pilihan untuk membeli tiket demi kesetiaan anda untuk bersama-sama pasukan kesayangan anda, aku tak boleh nak kata apa, itu pilihan anda, aku cuma boleh kata "Good Luck" dan harapkan selepas ini anda fikir secara menyeluruh dan lihat perkara-perkara tersirat dalam bolasepak ini. Kepada yang masih berdegil tidak mahu membeli tiket kerana sayangkan dan tidak mahu pasukan anda serta bolasepak Malaysia digadai maruahnya sebab wang ringgit, maka aku tabik kepada anda kerana aku bersama kalian semua.

Apa-apa pun aku nak ucapkan semoga berjaya kepada pasukan Terengganu dan Negeri Sembilan. Kepada penyokong kedua-dua pasukan, semoga selamat dalam perjalanan pergi dan pulang. Tahniah kepada anda kerana pasukan anda berjaya melangkah ke perlawanan akhir.

Kepada yang memboikot, dengar cerita esok ramai-ramai akan berada di luar stadium?? hurmm..macam menarik...boleh ke kalau yang sokong boikot nih dari negeri lain semua turun turut serta?? Apa kata mereka yang tak setuju dengan tindakan FAM nih?? nak join orang Negeri Sembilan dan Terengganu yang tidak membeli tiket di luar Stadium Shah Alam pada 29hb Oktober 2011?? Jommm lahh kumpul di tempat letak kereta Go-Kart Stadium Shah Alam sebelum jam 6:00pm..supaya bolasepak Malaysia tidak terus dihenyak dan dipijak FAM serta semoga mentaliti penyokong di Malaysia ini berubah dan maju seperti negara yang bolasepaknya maju. :-)

kredit untuk : http://anakmemberontak.blogspot.com/2011/10/piala-malaysia-2011.html?spref=fb

Friday, October 28, 2011

APA SUDAH JADI FAM?



www.fam.org.my

ish! ish! ish!...kan dah kena.tak pasal-pasal kena hack.tapi xnak jugak amik pengajaran. Yang kes baling cat merah semalam tu pun sebab tak puas hati. cukup-cukup la tu. Kesian kat penyokong kena kumpul duit. Yang kaya tak menjadi masalah.tapi sian yang miskin.rela bergolok bergadai kerana minat punya pasal.

Tuesday, August 2, 2011

MASIH ADAKAH CINTA ?

ADAM melihat rumah itu sepi. Tingkap dan pintunya tertutup rapat. Pada mulanya dia menyangka rumah itu sudah didiami oleh emak saudaranya. Tambahan pula dia yang beriya sangat menuntut haknya sebagai pewaris tanah pesaka adat. Puaslah hatinya kerana rumah pesaka itu menjadi miliknya.

EPILOG SEBUAH CINTA

Tujuh tahun kemudian, keadaan sudah banyak berubah. Lembah Ranum yang dulunya hutan tebal kini telah bertukar menjadi ladang kelapa sawit. Di tengah ladang itu kelihatan sebuah banglo dua tingkat. Atapnya warna biru manakala dindingnya dicat dengan warna putih. Di halamannya .terdapat pokok-pokok bunga yang dijaga dengan rapi. Tidak jauh dari kediaman mewah itu terdapat sebatang sungai yang masih jernih airnya. Di seberang sungai itu terdapat beberapa buah bangunan yang digunakan sebagai pejabat, stor dan bangsal kediaman pekerja.

Sunday, July 31, 2011

Mohd Ashraf @ Aleesya Farhana Meninggal Dunia


Mohd Ashraf Abd Aziz, 26, yang gagal dalam permohonan menukar namanya kepada Aleesha Farhana meninggal dunia jam 4.50 pagi tadi selepas dimasukkan ke wad ICU, Hospital Sultanah Nur Zahirah, di sini, awal pagi semalam kerana mengalami tekanan darah rendah akibat kemurungan apabila permohonannya ditolak Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu.

Aleesya farhana Meninggal dunia akibat serangan jantung. Aleesya farhana atau nama sebenar Mohd Ashraf Hafiz Abd Aziz yang telah ditolak untuk menukar namanya kepada Aleesha Farhana oleh Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada 25 Julai lepas telah meninggal dunia pukul 5 pagi tadi selepas dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi sebuah hospital malam tadi kerana serangan jantung dan tekanan darah rendah. Al-Fatihah.

Pada 18 Julai lalu, Mahkamah Tinggi Terengganu menolak permohonan Mohd Ashraf Hafiz, 25, selaku pempetisyen setelah mengambil kira tiga faktor iaitu kromosom, kewujudan alat kelamin semasa pemohon dilahirkan dan kewujudan organ dalaman.

Beliau yang berasal dari Seberang Takir, di sini, memohon untuk menukar nama di dalam Mykadnya kepada Aleesya Farhana Abdul Aziz setelah beliau melakukan pembedahan menukar jantina di Thailand dua tahun lalu.Permohonan itu dibuat bagi memudahkannya diterima masuk ke universiti tempatan untuk menyambung pelajaran dan kesukarannya menjalani kehidupan sebagai seorang wanita.



Sumber : Berita Harian



p/s: Yang hidup pasti akan merasai mati. Mungkin lepas ni kita pulak yang akan menyusul. Siapa tahu kan. Mungkin hari ni, mungkin esok, mungkin mggu depan. Segalanya mungkin. Jadi bersyukurlah dengan nikmat nyawa yang ALLAH kurniakan pada kita. Tak perlu kita menentang apa yang telah ditakdirkanNya.Moga allahyarham mendapat belas kasihan ALLAH...Amin.

SELAMAT BERPUASA


Assalamualaikum...
Kalau betul seperti apa yang dikata, seluruh umat islam akan mula berpuasa esok hari. Mungkin awal-awal ramadhan ni susah sikit bagi orang-orang yang 'baru belajar' berpuasa menahan dari makan dan minum.Almaklumlah, dah setahun tak pernah tak makan tengah hari.Tapi itulah kewajipan yang perlu kita sebagai umat islam menunaikan ibadah yang telah difardhukan.

Sabda Rasulullah saw.:
"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu syurga dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

Harap-harap aku pun dapat penuhkan puasa kali ni seperti tahun-tahun sebelumnya. Korang semua pun jangan la pulak ada yang buat-buat lupa pi beli nasi kat kedai mamak. Kalau kena tangkap tak berbaloi. Dengar kata 'riban-riban' jugak kena bayaq saman kalau tak puasa.

Aku nak mintak maaf pada kengkawan dan korang-korang yang terlepak kat blog aku ni (aku ada salah ke?mungkin la). Dengan kemaafan tu harap-harap hati kita lebih tenang dalam menjalani ibadah puasa kali ini.

Bagi korang orang pompuan,jangan la buat-buat mai 'bendera merah' pulak.Mak aku cakap,tak baik menipu. Berdosa. Yang lelaki pun sama. Jangan nanti ada lak alasan gastrik. Nanti kena gastrik betul-betul baru padan muka. Ahaks!.

Apa-apapun, SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN MUBARAK & SELAMAT BERPUASA 1432H.

Sunday, July 24, 2011

Kekalahan Malaysia kepada Singapura: Kesilapan pemilihan kesebelasan utama

MALAYSIA tewas 5-3 kepada SINGAPURA pada perlawanan pertama kelayakan Piala Dunia 2014 yang berlangsung di Stadium Jalan Besar, Singapura lewat petang semalam.

Gol awal yang diperolehi pada minit-minit awal permainan menerusi Safee Sali nyata tidak menepati jangkaan dan harapan peminat sukan di tanah air apabila Malaysia akhirnya ketinggalan 4-1 apabila tamat separuh masa pertama.

Kebangkitan 2 gol menyaksikan Malaysia merapatkan ke kedudukan 4-3 namun sekali lagi keghairahan mencari gol penyamaan akhirnya dihukum oleh pasukan Singapura apabila Aleksander Duric menyumbat gol ke-5 bagi memastikan Singapura membawa bekalan 2 gol di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 28 Julai ini.

Rata-rata para peminat yang kecewa menerusi di Facebook Kafe Sukan mempersoalkan beberapa tindakan K.Rajagobal antaranya :

1) Percaturan berisiko tinggi meletakkan Ismail Faruqi membarisi kesebelasan utama.
2) Meletakkan Ahmad Fakri Sharani berbanding Amirulhadi Zainal yang lebih berbahaya dalam perlawanan menentang Liverpool sebelum ini.
3) Sharbinie Allawee berbanding Khairul Fahmi Che Mat. Akhirnya Sharbinie kembali ke prestasi seperti menentang Indonesia di AFF Suzuki Cup.
4) Memasukkan Izzaq Faris Ramlan berbanding Ashaari Samsudin @ Baddrol Bakhtiar yang lebih terbukti kemampuan menjaringkan gol di penghujung permainan.

Malah, barisan pertahanan dilihat sangat uncomfortable dengan peminat mula menyebut nama-nama pemain senior yang lebih baik diturunkan seperti S.Subramaniam, Marzuki Yusof, Farisham Ismail, Helmi Rameli dan Norhafiz Zamani.

Penulis juga mempunyai pilihan sendiri untuk membarisi kesebelasan negara, tetapi sedar bahawa kuasa adalah di tangan Dato' K.Rajagobal.

-----------------K. Fahmi----------------------
Mahali-----Farisham------Subra-----Asra
-------------------Shakir------------------------
Amirulhadi-----Ashaari-----------Kunalan
-----------Hadi-------------Safee-------------


Dengan ketiadaan Safiq Rahim, Penulis berasakan Ashaari Samsudin mampu untuk mengisi tempat tersebut bukan sebagai playmaker tetapi pemain yg akan banyak membuat larian dari kiri dan kanan dan membuat hantaran menarik kepada penyerang. Strategi ini juga pasti menjadi kerana Amirul, Ashaari dan Kuna boleh bertukar tempat yang akan mengelirukan pihak lawan.

Penulis juga berasakan jika benar coach Raja seorang yang mengambil risiko untuk secara serius meletakkan Shakir Shaari sebagai Defensive Midfielder. Secara merit, 52 gol pasukan kelantan (terbanyak di Liga Super) adalah banyak berpunca dari hantaran forward/thru pass shakir. 21 gol bolos pasukan Kelantan (kedua terbaik selepas Kedah) juga membuktikan Shakir ialan pemain yang mampu membuat marking dan anticipation yang membantu pertahanan.

Sentimen formula AFF Suzuki 2010 meletakkan kepercayaan line-up yang sama perlu diubah Rajagobal kerana pemain ini ada turun naiknya. Mengapa Vicente Del Bosque tidak meletakkan Torres dalam Final World Cup 2010 walaupun beliau adalah tonggak di Euro 2008.

Buat para pemain Malaysia, komitmen 120% adalah ditagih untuk memastikan impian para peminat bolasepak tanah air untuk menyaksikan pasukan negara ke World Cup 2014 adalah sesuatu yang bukan lagi mimpi, tetapi untuk direalisasikan.

sumber:blog sisi sukan malaysia

Thursday, July 21, 2011

secebis kasih sayang


Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku.Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis keti ka itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.
Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua.Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

Saturday, July 16, 2011

TAHNIAH, WALAUPUN KALAH


Kuala Lumpur – Skuad Malaysia sekali lagi dibelasah dalam siri persahabatan menentang Liverpool apabila tewas 6-3 di Stadium Bukit Jalil pada petang tadi. Pertahanan skuad Malaysia nyata longgar apabila beberapa gol yang dijaringkan oleh Liverpool adalah hasil kesilapan mudah dan salah faham sesama sendiri.

Gol pertama Liverpool dijaringkan oleh Charlie Adam hasil sepakan penalti pada minit ke-27 selepas Asrarudin menjatuhkan Carrol dalam kotak penalti. Tetapi Malaysia berjaya menyamakan kedudukan 1-1 hasil sepakan percuma yang cantik dan boleh dianggap “world class” oleh Syafiq Rahim pada minit ke-43.

Bermula separuh masa kedua, beberapa pertukaran dibuat termasuk membawa masuk penjaga gol utama, Khairul Fahmi mengantikan Sharbinee. Tetapi, percaturan itu nyata tidak berhasil apabila Liverpool mendapat gol mudah hasil jaringan oleh Ngog selepas kesilapan Fadhli melakukan clearance membolehkan Ngog menolak masuk bola ke dalam gol pada minit ke-69.

Seminit selepas itu, Muslim melakukan kesilapan selepas hantaran dia tidak sampai membolehkan Ngog menjaringkan gol untuk menewaskan Apek dan meletakan Liverpool di depan dengan 3-1.

Liverpool menambah gol yang keempat selepas hantaran Insua mudah disudah Maxi Rodriguez pada minit ke-75. Tetapi, Safee berjaya merapatkan jurang gol hasil jaringan gol pada minit ke-79 dan 82 menjadikan kedudukan 4-3.
Malangnya, Liverpool menambah duka skuad Harimau Malaya dengan dua gol lagi pada minit ke-90 oleh Maxi Rodriguez dan Dirk Kuyt pada minit ke-93 menjadikan kedudukan 6-3.

Keputusan Liverpool (6) dan Malaysia (3) kekal hingga ke wisel penamat.

Thursday, July 14, 2011

MANDIKAN AKU, BONDA

Rani, sebut saja begitu namanya. Kawan kuliah ini berotak cemerlang dan
memiliki idealisme tinggi. Sejak masuk kampus, sikap dan konsep dirinya
sudah jelas: meraih yang terbaik, di bidang akademik maupun profesion yang
akan diceburinya. ''Why not the best,'' katanya selalu, mengutip ucapan
seorang mantan presiden Amerika.

Wednesday, July 13, 2011

CINTA...? SEBELUM & SELEPAS

SELALU YANG TERJADI...

CINTA :
(sebelum kahwin)
C = cubit kiri, kanan rasa.
I = impian indah ibarat syurga.
N = nikah impian utama.
T = taat setia membawa bahagia.
A = awal dan akhir bersama-sama
(selepas kahwin)
C = cuka yang dituang pada luka.
I = iblis yang merosak minda.
N = nafsu semata-mata.
T = tuba yang dibalas semula.
A = api dalam neraka.

cinta?

Ani : "Mengapa engkau menulis surat dengan kertas berwarna Hijau Muda?"
Ena : " Surat warna Hijau Muda itu bererti "Aku Cinta Padamu"
Ani : "Kalau kertas itu bewarna Biru Muda apa ertinya?"
Ena : "itu melambangkan Suasana Pilu"
Ani : "Kalau kertasnya berwarna Merah?"
Ena : "Asmara Yang Membara"
Ani : "Kalau kertasnya warna Putih?"
Ena: "Suci, Bersih dan Jujur "
Ani : "Kalau kertasnya Kuning?"
Ena: "Melambangkan Hati Yang Gersang"
Ani : "Kalau Merah Jambu?"
Ena: "Sedang Jatuh Cinta"
Ani : "Kalau kelabu?"
Ena : "Melambangkan Hati Yang Sedang sedih"
Ani : "Kalau kertasnya Hitam?"
Ena : "Itu namanya kertas karbon.. bodoh!

22 KEISTIMEWAAN WANITA

1. Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat
penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika
ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut,
jawab baginda,”Ibu lebih penyayang daripada bapa dan
doa orang penyayang tidak akan sia-sia”


2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik

Monday, July 11, 2011

"Bulan puasa pun ada hantu ke!?"

Pejam celik, pejam celik je dah nak raya. Dah lama aku tak balik kampung. Rasanya dah dekat lima tahun sejak aku sambung belajar ke luar negara. Tahun ni, dapat gak aku beraya di kampung, jumpa mak abah dan adik-adik kawan-kawan yang dah lama hilang tanpa khabar berita. Apa cerita Naim ye? Dah lama aku tak contact dia. Kalau jumpa mesti dia marah gile kat aku pasal aku tak reti-reti

monolog diri

aku ingat
aku saja yang merasainya
rupa rupanya engkau jua sama

bagaikan penulis skrip yang serupa
menggarap ceritera yang sama
hanya pelakon yang berbeza

teman....
apalah nikmat rasanya manis
jika tiada perisa pahit
apalah nikmatnya madu
jika tiada merasai hempedu
apalah nikmatnya bercinta
jika tidak pernah kecewa

apalah nilainya sayang
kalau tidak berkasih

apalah nilainya cinta
kalau tiada kejujuran

apalah nilainya pengorbanan
kalau tidak dihargai

apalah nilainya luka
kalau tidak berdarah

ku usap parut ku
aku gembira dengan parut ku
kerana dengan parut ku
aku mengerti nilai kehidupan............

BERSIHKAH KITA?

bersih kan segala kotoran
bukan saja di zahirmu
tapi jua di hatimu
dari segala hasad dengki
dari segala iri hati
dari segala caci maki
dari ego yang tak bertepi
sebelum kau menongkah arus
menegakkan panji panji
kau saja yang terpuji
orang lain semua keji
mengapa harus aku peduli?

lupakah kau pada sejarah?
tak perlu merenung ke zaman penjajah
terlalu sukar dan payah
ingat kembali 13 Mei 1969
biarpun lukanya telah tiada
tapi parutnya terpahat jua
mahukah ia kembali berdarah?

gendang perang usah di bunyikan
kasihan anak anak kita
yang buta sejarah
hidup di zaman internet
tak merasa susah payah tok nenek
membina bumi keramat ini
atas darah dan keringat
kasihan Tuah dan Jebat
Taming sari perlukah di Hunus kembali?

TAHNIAH! KELANTAN JUARA LIGA SUPER 2011


Tahniah kepada pasukan dan penyokong Kelantan yang telah berjaya memenangi kejuaraan Liga Super buat julung kali meskipun menang tipis 2-1 ke atas Sabah. Norshahrul tidak bernasib baik pada tahun ini untuk memiliki kasut emas setelah Abdul Hadi berjaya merampas melalui jaringan 4 gol menewaskan Felda United 6-2.

Seluruh penyokong berbangga dan berterima kasih kepada Norshahrul yang berjaya menjaringkan 2 gol untuk Kelantan memenangi kejuaraan ini. Tahniah sekali lagi kepada seluruh penyokong yang bersusah payah ke Sabah, jumlah penyokong Kelantan menyamai jumlah penyokong Perak menentang Selangor dan jumlah kebiasaan penyokong Terengganu di gelanggang sendiri.


sumber: www.theredwarriors.com

Sunday, May 29, 2011

terkini: 6 julai 2011 (perlawanan terakhir liga)-tahniah kelantan!

Rnk
TeamMPWDLGFGA+/-Pts
1 Kelantan26175452213156
2 Terengganu26165554262853
3 Selangor26164642241852
4 Kedah2613672520545
5 Harimau Muda A26127738281043
6 Perak26101063124740
7 Johor FC2681082628-234
8 Negeri Sembilan2688102932-332
9 Terengganu PBDKT T-Team2694133540-531
10 Sabah2677122432-828
11 FELDA United FC2677122234-1228
12 Kuala Lumpur2668122334-1126
13 Pahang2657141936-1722
14 Perlis2624202061-4110

Wednesday, May 18, 2011

KEJUTAN BUAT GURU...


Ribuan unggas yang berkumpul dan menunggu pengumuman penguasa rimba yang khabarnya mahu memberi kejutan sempena sambutan Hari Unggas dan Mergastua benar-benar terkejut dengan pengumuman yang dibuat.Pecahlah khabar di sana sini seluruh inci hutan bahawa kumpulan unggas dan mergastua telah mendapat "durian runtuh" ekoran pengumuman dan kejutan itu tadi.Ramai yang mengucapkan tahniah.Kumpulan unggas terpingga-pingga.Kelu lidah untuk berkata-kata.Sedih dan ngilu berkarat dalam hati.

Sukar untuk mereka katakan bahawa kejutan memang telah berlaku dan isi pengumuman itu memang mengejutkan. Kejutannya ialah, hanya empat yang teratas dalam susunan hirarki pengurusan rimba sahaja yang mendapat laba dan durian runtuh dan bukannya ribuan unggas dan mergasatwa yang menunggu-nunggu itu.Kelompok unggas dan mergasatwa biasa tidak layak biarpun merekalah sebenarnya yang memakmurkan dan menjalankan semua kerja di Rimba Atap Langit ini.

Durian runtuh itu hanya melibatkan gajah, singa,harimau dan tedung senduk.Kumpulan yang empat itu tersenyum lebar kerana "kegahan" mereka bertambah besar dari yang sebelum ini. Sebelum ini kumpulan mereka memang telah dilimpahi keistimewaan, dan sekarang keistimewaan itu ditambah lagi. Tentu sahaja mereka sangat berpuas hati dan tak putus-putus mengucapkan syukur dan memuji-muji tindakan tersebut.

Lain pula halnya dengan unggas dan mergasatwa yang lain.Khabar yang pecah dan dicanang-canangkan itu untuk menunjukkan kepada warga rimba yang kurang tahu bahawa semua unggas dan mergasatwa telah mendapat "durian runtuh" itu. Kemudian, di tengah-tengah rasa bingung itu, datanglah seekor marsupial kecil yang mengoyang-goyangkan ekornya dan berkata,"Lain kali wahai sahabat semua, janganlah berani-berani kamu menyulam harap, kalau tak jadi bernanah di dada"
petikan daripada sahabat facebook.

macam-macam ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...