SELAMAT DATANG DAN SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA
If you are ashamed to stand by your colours,you better seek for another flag-ALLAHYARHAM MOKHTAR DAHARI...

Wednesday, May 18, 2011

KEJUTAN BUAT GURU...


Ribuan unggas yang berkumpul dan menunggu pengumuman penguasa rimba yang khabarnya mahu memberi kejutan sempena sambutan Hari Unggas dan Mergastua benar-benar terkejut dengan pengumuman yang dibuat.Pecahlah khabar di sana sini seluruh inci hutan bahawa kumpulan unggas dan mergastua telah mendapat "durian runtuh" ekoran pengumuman dan kejutan itu tadi.Ramai yang mengucapkan tahniah.Kumpulan unggas terpingga-pingga.Kelu lidah untuk berkata-kata.Sedih dan ngilu berkarat dalam hati.

Sukar untuk mereka katakan bahawa kejutan memang telah berlaku dan isi pengumuman itu memang mengejutkan. Kejutannya ialah, hanya empat yang teratas dalam susunan hirarki pengurusan rimba sahaja yang mendapat laba dan durian runtuh dan bukannya ribuan unggas dan mergasatwa yang menunggu-nunggu itu.Kelompok unggas dan mergasatwa biasa tidak layak biarpun merekalah sebenarnya yang memakmurkan dan menjalankan semua kerja di Rimba Atap Langit ini.

Durian runtuh itu hanya melibatkan gajah, singa,harimau dan tedung senduk.Kumpulan yang empat itu tersenyum lebar kerana "kegahan" mereka bertambah besar dari yang sebelum ini. Sebelum ini kumpulan mereka memang telah dilimpahi keistimewaan, dan sekarang keistimewaan itu ditambah lagi. Tentu sahaja mereka sangat berpuas hati dan tak putus-putus mengucapkan syukur dan memuji-muji tindakan tersebut.

Lain pula halnya dengan unggas dan mergasatwa yang lain.Khabar yang pecah dan dicanang-canangkan itu untuk menunjukkan kepada warga rimba yang kurang tahu bahawa semua unggas dan mergasatwa telah mendapat "durian runtuh" itu. Kemudian, di tengah-tengah rasa bingung itu, datanglah seekor marsupial kecil yang mengoyang-goyangkan ekornya dan berkata,"Lain kali wahai sahabat semua, janganlah berani-berani kamu menyulam harap, kalau tak jadi bernanah di dada"
petikan daripada sahabat facebook.

No comments:

Post a Comment

macam-macam ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...