SELAMAT DATANG DAN SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA
If you are ashamed to stand by your colours,you better seek for another flag-ALLAHYARHAM MOKHTAR DAHARI...

Sunday, July 24, 2011

Kekalahan Malaysia kepada Singapura: Kesilapan pemilihan kesebelasan utama

MALAYSIA tewas 5-3 kepada SINGAPURA pada perlawanan pertama kelayakan Piala Dunia 2014 yang berlangsung di Stadium Jalan Besar, Singapura lewat petang semalam.

Gol awal yang diperolehi pada minit-minit awal permainan menerusi Safee Sali nyata tidak menepati jangkaan dan harapan peminat sukan di tanah air apabila Malaysia akhirnya ketinggalan 4-1 apabila tamat separuh masa pertama.

Kebangkitan 2 gol menyaksikan Malaysia merapatkan ke kedudukan 4-3 namun sekali lagi keghairahan mencari gol penyamaan akhirnya dihukum oleh pasukan Singapura apabila Aleksander Duric menyumbat gol ke-5 bagi memastikan Singapura membawa bekalan 2 gol di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 28 Julai ini.

Rata-rata para peminat yang kecewa menerusi di Facebook Kafe Sukan mempersoalkan beberapa tindakan K.Rajagobal antaranya :

1) Percaturan berisiko tinggi meletakkan Ismail Faruqi membarisi kesebelasan utama.
2) Meletakkan Ahmad Fakri Sharani berbanding Amirulhadi Zainal yang lebih berbahaya dalam perlawanan menentang Liverpool sebelum ini.
3) Sharbinie Allawee berbanding Khairul Fahmi Che Mat. Akhirnya Sharbinie kembali ke prestasi seperti menentang Indonesia di AFF Suzuki Cup.
4) Memasukkan Izzaq Faris Ramlan berbanding Ashaari Samsudin @ Baddrol Bakhtiar yang lebih terbukti kemampuan menjaringkan gol di penghujung permainan.

Malah, barisan pertahanan dilihat sangat uncomfortable dengan peminat mula menyebut nama-nama pemain senior yang lebih baik diturunkan seperti S.Subramaniam, Marzuki Yusof, Farisham Ismail, Helmi Rameli dan Norhafiz Zamani.

Penulis juga mempunyai pilihan sendiri untuk membarisi kesebelasan negara, tetapi sedar bahawa kuasa adalah di tangan Dato' K.Rajagobal.

-----------------K. Fahmi----------------------
Mahali-----Farisham------Subra-----Asra
-------------------Shakir------------------------
Amirulhadi-----Ashaari-----------Kunalan
-----------Hadi-------------Safee-------------


Dengan ketiadaan Safiq Rahim, Penulis berasakan Ashaari Samsudin mampu untuk mengisi tempat tersebut bukan sebagai playmaker tetapi pemain yg akan banyak membuat larian dari kiri dan kanan dan membuat hantaran menarik kepada penyerang. Strategi ini juga pasti menjadi kerana Amirul, Ashaari dan Kuna boleh bertukar tempat yang akan mengelirukan pihak lawan.

Penulis juga berasakan jika benar coach Raja seorang yang mengambil risiko untuk secara serius meletakkan Shakir Shaari sebagai Defensive Midfielder. Secara merit, 52 gol pasukan kelantan (terbanyak di Liga Super) adalah banyak berpunca dari hantaran forward/thru pass shakir. 21 gol bolos pasukan Kelantan (kedua terbaik selepas Kedah) juga membuktikan Shakir ialan pemain yang mampu membuat marking dan anticipation yang membantu pertahanan.

Sentimen formula AFF Suzuki 2010 meletakkan kepercayaan line-up yang sama perlu diubah Rajagobal kerana pemain ini ada turun naiknya. Mengapa Vicente Del Bosque tidak meletakkan Torres dalam Final World Cup 2010 walaupun beliau adalah tonggak di Euro 2008.

Buat para pemain Malaysia, komitmen 120% adalah ditagih untuk memastikan impian para peminat bolasepak tanah air untuk menyaksikan pasukan negara ke World Cup 2014 adalah sesuatu yang bukan lagi mimpi, tetapi untuk direalisasikan.

sumber:blog sisi sukan malaysia

1 comment:

  1. mudah je gagal bermakna x bagus,bg peluang kat org lain,mentaliti org msia dlm sukan lum sampai tahap profesional dr pengurusan sampai pemain,sukan cuma ada berjaya dan gagal

    ReplyDelete

macam-macam ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...