SELAMAT DATANG DAN SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA
If you are ashamed to stand by your colours,you better seek for another flag-ALLAHYARHAM MOKHTAR DAHARI...

Wednesday, May 4, 2011

RAPAT 1MALAYSIA: TRANSFORMASI PENDIDIKAN


Pagi tadi diarahkan ke Intekma Resort Uitm Shah Alam.Hanya untuk meramaikan program Rapat 1Malaysia: Transformasi Pendidikan peringkat negeri selangor. Dalam hati dah terpikir mesti boring giler ni.maklum la dengar ceramah jer.mesti mata pun mengantuk. Tapi ahli panelnya jenis yang bukan stereotaip. so, takde la boring sangat.

Prof. Emiratus Tan Sri Khoo Kay Kim antara ahli panel yang dijemput. Merupakan seorang tokoh dalam bidang sejarah. Daripada ceramah beliau baru la sedar betapa jahilnya diri tentang sejarah negara sendiri. Malahan apa terkandung dalam buku teks sejarah sekolah menengah pun ada yang tidak benarnya.

Beliau mengimbau sejarah negara kita yang mana bagi golongan sekarang hanya diketahui daripada buku teks sahaja.Jauh sekali untuk membelek buku-buku ilmiah lain yang ada di pasaran.(aku pun sama kot)

Tapi secara halus sebenarnya program macam ni menjadikan golongan cikgu sebagai perantara agenda kerajaan. Cikgu orang yang paling rapat, paling sesuai untuk membentuk kanak-kanak. Sebab tu la ada cikgu yang tak berapa puas hati tadi. Setiap kali ada pembaharuan, maka makin bertambahlah tugas mereka. Dari hari ke hari kerja makin bertambah.Beban makin bertambah. Penat jerih sang guru jarang sekali diuar-uarkan.Apatah lagi nak diiktiraf.

Dalam paper pun kalau pasal cerita guru rotan murid,pukul murid, mesti seantero tahu.Berhari-hari,berminggu-minggu sebut benda yang sama.

Moralnyer...Terima lah seadanya.Buat keje ngan ikhlas.Nanti ada balasan DISANA...

No comments:

Post a Comment

macam-macam ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...