SELAMAT DATANG DAN SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA
If you are ashamed to stand by your colours,you better seek for another flag-ALLAHYARHAM MOKHTAR DAHARI...

Sunday, February 20, 2011

Tokoh Maulidur Rasul

Sejuk hati apabila melihat penerima tokoh Maulidur Rasul, Wee Soo Yen, 16, pelajar Cina dari Kelantan kerana mendapat A subjek Bahasa Arab Komunikasi dan semua A subjek yang lain dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) lalu. Apabila diwawancara, cara beliau berbahasa Melayu begitu fasih sekali.

Bertambah manis dan anggun berbaju kurung berselendang bersama ahli keluarganya. Langsung tidak kekok berakulturasi dengan budaya Melayu. Walaupun pemakaian melayu, tidak menjadi alasan yang perlu diperdebatkan kerana beliau seorang Cina. Begitu juga semasa Tahun Baru Cina, berapa ramai pemimpin Melayu yang kita kita mengacau Yee Sang yang nampak seolah-olah mereka yang merayakan perayaan tersebut. Kita 1malaysia.

Saya pun merasa bangga di atas anugerah tersebut. Cuba bayangkan bangsa lain mampu menguasai Bahasa Arab dengan baik berbanding kita orang Melayu yang sememangnya diajar bahasa tersebut sejak kecil lagi (mesti korang pernah mengaji Al-Quran kan).

Pendek kata, kalau ada kemahuan, keinginan di samping usaha yang tidak mengenal putus asa, maka apa yang dicitakan pasti tercapai akhirnya. Kita semua sama sahaja. Cuma usaha yang menentukan kita kaya miskin, berjaya gagal. So, tepuk dada tanya diri anda. Selamat beramal...!

No comments:

Post a Comment

macam-macam ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...